Udgivelser
Nedenfor er links til alle udgivelserne.
På rejse i stemme
”På rejse i stemmen”, er en digital opfølgning på bogen ”Når børn synger, hva´ gør vi i virkeligheden?” .
Gennem otte aktiviteter går eleverne på opdagelse i stemmen på både ”lige” og ”skæve” måder. Og det er svært ikke at grine!
Ligeledes er der videoer, hvor man kan se aktiviteterne udført med børn sammen med forfatteren.
1. Gå på opdagelse i stemmen.
2. Brug af kodeord i sang-/stemmearbejdet.
3. Syng med forskellig stemmebrug.
4. Ka´ du gætte, hvem jeg er?
5. Klip en lyd
6. Lav stemme til en andens sang.
7. Højt oppe, dybt nede.
8. Syv vilde vinde.
Kender du ikke Dansk Sang Digital, kan du få et 30 dages gratis prøveabonnement, før du beslutter dig. Husk dog, at det er SKOLEN, der skal oprette et abonnement. Derefter kan alle på skolen benytte det. Der er virkelig meget godt at hente på platformen – både tværfagligt og i musikfaget!
Skolernes sangdag
Introduktionsvideo:
”Når børn synger, hva’ gør vi – i virkeligheden?”
Når børn synger, hva’ gør vi – i virkeligheden?”
(Forlaget Dansk Sang, nov. 2021).
Bogen er en omfattende revidering af min bog ”Når børn synger, hva´så?” fra 2003.
”Når børn synger, hva’ gør vi – i virkeligheden?” introducerer den sidste, nye forskning på området børns sanglige og intonationsmæssige udvikling – herunder falsksyngeri m.v. Desuden sættes fokus på vores musikkulturelle ”dna” dvs., hvad vi – bevidst eller ubevidst – bærer med os i rygsækken.
Bogen giver en faglig baggrundsviden om nedenstående områder:
- Stemmebevidsthed
- Det sanglige stemmeværd
- Associativt stemmearbejde
- Sprogbrug for det sanglige arbejde
- De fire ”tioner” (kommunikation, relation, motivation og præstation)
I bogens 24 sange gives et hav af ideer til at arbejde med ovenstående i praksis. Sangene er delt op på fire kategorier: Afri-danske sange, sange med solister i dele af sangen, sange med associativt stemmearbejde og sange med knips, klap, rap og bodypercussion. Desuden er der 10 rammelege og de ”små skæve”.
Via QR-koder kan man høre sangene både med og uden vokal, ligesom der er små videoer til nogle af rammelegene.
”Når børn synger, hva’ gør vi – i virkeligheden?” henvender sig til folkeskolens musiklærere og pædagoger, musikskolelærere, korledere, studerende på professionshøjskoler og musikkonservatorier, kirkemusikskoler samt pædagoger inden for førskoleområdet. Men også forældre, bedsteforældre og andre, med lyst til at påvirke børns sang-/stemmebrug, vil kunne finde inspiration.
Mit sidste, nye projekt på Forlaget Dansk Sang Digital er “UHYGGELIGE OG KLAMME SANGE”.
- Hvad er trolde for nogle størrelser – og hvor klamme KAN de blive?
- Hvordan får man monstre til at forsvinde? (Joh – der ER en vej).
- Hvorfor blev Sørøverkongen Jonathan så satans ond i sulet?
- Hvad gør man, når ulvene hyler og heksene de danser i natten?
- Hvad har ånder fra de døde at gøre med halloween?
Gratis download af tekst/node til sangen “Sammen igen – SAMMEN”
Download tekst og noder her >
Musikfil: Her er en lille indspilning af sangen. Bemærk, at den er indsunget i A-dur – og noden står noteret i C-dur
Sammen igen - SAMMEN
Sange om livet, døden, troen og håbet
– 12 af Linda Vilhelmsens bedste sange for skole og kirke.
Hæftet indeholder 12 sange, der alle kredser om emner, vi ikke så ofte synger om sammen med børn. Emner, som alle rammer dybt ind i det, at være menneske, f.eks. at døden er et livsvilkår, at livet er fuld af forvandlinger, at vi er en del af naturens kraft – og så er der selvfølgelig de emner som tro, håb og kærlighed – omend formidlet i børnehøjde.
Hæftet indeholder QR-kode og link til adgang til indspilninger af sangene – samt streaming og download
Har du øvet dig?
Bogen er et kærligt frispark til den traditionelle musikskoleundervisning med særlig fokus på håndtering af relation, kommunikation, motivation og præstation. Bogen introducerer hands-on-redskaber til en række udfordringer i musikskoleundervisningen – både i soloundervisning, holdundervisning, kor-/orkesterarbejde, forskole/kompagnonundervisning, teamsamarbejde og forældresamarbejde.
Hvem tæller for – når musik i åben skole skal finde takten
Bogen er en ’hands-on’-bog, der i teori og praksis tager hånd om det faktum, at åben skole-samarbejdet i musik rummer store udfordringer både faglige, didaktisk, pædagogisk, samarbejdsmæssigt, organisatorisk og ledelsesmæssigt.
Sange om noget for nogen
– 12 af Linda Vilhelmsens bedste sange til skolen.
Hæftet indeholder de 12 sange, jeg gennem årene helt uopfordret har fået mest, positiv og personlig respons på. Både fra elever, musikskolelærere, folkeskolelærere, pædagoger, forældre og andre, der har brugt sangene. De egner sig i høj grad til fællessang, sammenspil og korarbejde.
Hæftet indeholder QR-kode og link til adgang til indspilninger af sangene – samt streaming og download.
På vej til kor – i folkeskolen
tager afsæt i de helt særlige præmisser for og udfordringer i arbejdet med kor i folkeskolen.
På en række områder gør bogen op med det traditionelle syn på børnekor, og den tilbyder en lang række ideer til arbejdet med skolekor i praksis.
Drengen fra Odense
Et arbejdshæfte, der skildrer H.C. Andersens første tid i København. Hæftet er illustreret, indeholder lærersider, elevopgaver, ideer til praksis samt fem sange, skrevet over hans mest kendte eventyr.
Giraffen Gumle
Cd’en Giraffen Gumle henvender sig til alle mellem 3 og 90 år og præsenterer et lille udsnit af de over 100 sange, Linda Vilhelmsen har skrevet.
På vej til musik 1 og 2
er et system for musiklærere i folkeskolen. Det velfunderede system er velegnet for såvel faguddannede musiklærere som vikarer.
På vej til musik 1 dækker indskolingen, mens På vej til musik 2 er beregnet til 3. og 4. klasse.
På vej til musik 3
omhandler musikundervisningen i 5. og 6. klasse og indeholder som de to første teoretisk funderede råd, fif, gode sange og meget andet.
Hvert bind af På vej til musik indeholder bog, cd og dvd og dækker tilsammen behovet for alle, der skal undervise i musik i folkeskolen.