For musikskoler
Workshops, dags-/uge-/årskurser, pædagogiske dage og foredrag. Minimum fire timer.
Har du øvet dig?
Få inspiration til jeres musikskoleundervisning – forskole/solo/hold – med afsæt i bogen ”Har du øvet dig?” (Wilhelm Hansen, 2016).
- Hvordan skabe – og fastholde – motivation hos elever.
- Hvordan arbejde med elever, der er på forskellige musikalske/kognitive niveauer?
- Hvordan spiller kommunikation, motivation, relation og præstation sammen i musikskoleundervisning?
- Håndtering af forskellige elevtyper – hver for sig og sammen.
- Imødegå – eller håndtere – præstationsnervøsitet.
- Når forældre blander sig – hvad gør man?
- Konflikthåndtering.
Alle kurser bliver sammensat ud fra jeres egne behov og ønsker. Ring gerne for en uforpligtende snak.
INSPIRATION TIL FORSKOLEUNDERVISNING.
Workshops, dags-/uge-/årskurser, pædagogiske dage og foredrag. Minimum fire timer
- Opbygning af fælles musiksprog, som kan videreføres til solo-/holdundervisning.
- Håndtering af forskellige typer elever – sammen og hver for sig.
- Iværksætte ”øvelse gør mester” – herunder fordybelse.
- Motivation og ejerskab – hvad, hvorfor og hvordan.
- Arbejde med krop, stemme, motorik, koordination, drama, udtryk.
- Hvordan skabe ansvar for og ejerskab til det musikalske fællesskab.
- Hvordan engagere forældre.
INSPIRATION TIL KOMPAGNONUNDERVISNING – musikskole/folkeskole.
Workshops, dags-/uge-/årskurser, pædagogiske dage og foredrag. Minimum fire timer.
Med afsæt i bogen ”Hvem tæller for – når musik i åben skole skal finde takten?” (Wilhelm Hansen, 2017) gives ”hands-on”-inspiration til områder som:
Samarbejde mellem lærerne:
- Etablering af samarbejde mellem musikskole/folkeskole – hvad, hvorfor og hvordan.
- Fælles afsæt for rammer, regler, retning, roller og relationer.
- At sætte mål for og med eleverne.
- At skabe motivation.
- Didaktik i praksis.
Idéer til musikundervisning i praksis:
- Opbygning af fælles musiksprog.
- Musikdisciplin – uden skæld ud.
- Rytme, sang, krop, stemme, drama, udtryk, indtryk, aftryk.
INSPIRATION TIL BØRNEKOR.
Workshops, dags-/uge-/årskurser, pædagogiske dage og foredrag. Minimum fire timer.
Med afsæt i bogen ”På vej til kor” (Dansk Sang 2010) gives inspiration til områder som:
- Hvordan skabe motivation og ejerskab i korarbejde.
- Hvordan arbejde med falsksyngeri i praksis.
- Fælles sprogbrug for korarbejdet.
- Musikdisciplin uden skæld ud.
- Hvordan sætte mål for og med elever.
- Opvarmning – hvad, hvorfor og hvordan.
- Sange på gulv, sange med bevægelse, unisone sange, enkel flerstemmighed og flerstemmighed.