For folkeskoler
Workshops, dags-/uge-/årskurser, pædagogiske dage og foredrag. Minimum fire timer
Den obligatoriske musikundervisning.
Med afsæt i bøgerne ”På vej til musik 1 (indskoling), 2 (mellemtrin) 3 (ældste) (Dansk Sang 2008, 2009) og ”Har du øvet dig? (Wilhelm Hansen, 2016) gives inspiration til områder som:
Der kan laves forløb for både vikaren, den ufaglærte og den faglærte musiklærer – sammen eller hver for sig.
- Opbygning af fælles musiksprog.
- Musikdisciplin uden skæld ud.
- Sang-/stemmebrug i praksis – herunder at imødegå/håndtere falsksyngeri.
- Skabende aktiviteter.
- Sammenspil på klassebasis – så det spiller sammen.
- Motivation, kommunikation, relation og præstation.
- Musikforståelse
- Andet…
Skolekor
Med afsæt i bogen ”På vej til kor – i folkeskolen” (Dansk sang, 2010), gives inspiration til områder som:
- At lave skolekor på tværs af aldersgrupper.
- At arbejde med den enkelte i fællesskabet.
- At give ejerskab til korarbejde.
- At arbejde med fokuspunkter.
- Opbygning af fælles sprogbrug i korarbejde
- Musikdisciplin uden skæld ud.
- At opbygge et rum for sanglig udfoldelse.
- Kor for både drenge og piger
- Sange på gulv, Sange med bevægelse, unisone sange, sange med flerstemmighed i dele af sangen, sange til jul m.v.
- At optræde med kor.