Når børn synger, hva’ så?
Introduktion
Når børn synger, hva’ så? introducerer nye indfaldsvinkler på arbejdet med børns sanglige udvikling med afsæt i stemmebevidsthed, det sanglige stemmeværd og associativt stemmearbejde. Områderne belyses i et psykologisk, pædagogisk og didaktisk perspektiv med mange indfaldsvinkler fra praksis; dels ud fra cases, eksempler og beskrivelser, dels ud fra en række sange med noder og idesider.
Når børn synger, hva’ så? sætter fokus på kulturelle aspekter af den sanglige udfoldelse samt på konsekvenserne i relation til musiklæreres, læreres og pædagogers rolle som kulturformidlere og undervisere indenfor området sang og stemmebrug.
Når børn synger, hva’ så? inddrager væsentlige områder af nyere forskning indenfor børns sanglige udvikling, intonationsudvikling og falsksyngeri; forskning, der viser, at vi må tage en række myter og forestillinger op til revision. Det er bogens tese, at hvis vi vil bidrage til at børn udvikler tillid til deres egen sanglige kompetence, må vi anlægge et mere nuanceret stemmesyn, end vi traditionelt gør. Bogen argumenterer for nødvendigheden – og forsøger at synliggøre mulighederne – af et nyt syn på stemmen.
Målgruppen er lærer- og pædagogseminarier, musikkonservatorier, folkeskolens musiklærere og lærere samt pædagoger inden for førskoleområdet. Men også børnekorledere, musikskolelærere og andre med interesse for børns sanglige udvikling vil kunne hente inspiration.
Når børn synger, hva’ så?
af Linda Vilhelmsen
kr. 248.- incl. moms